BFFS

Kan een stichting een boete krijgen voor het ongereglementeerde gebruik van een afbeelding/media op hun website?

Het antwoord is ja, elke organisatie moet intellectuele eigendomsrechten respecteren als het gaat om het gebruik van een afbeelding of medium. Sommige bedrijven maken er zelfs hun voornaamste missie van om het ongereglementeerde gebruik van afbeeldingen op te sporen en compensatie te innen. Daarom raden we je sterk aan om je website grondig te controleren om er zeker van te zijn dat je stichting geen doelwit is.

We willen je ook graag herinneren aan de volgende punten met betrekking tot auteursrecht om eventuele gevolgen te voorkomen, zowel financieel als juridisch:

• Ten eerste, zorg ervoor dat je altijd controleert of de afbeelding/video/audio die je gebruikt vrij is van auteursrechten. Als dat niet zo is, zorg er dan voor dat je een licentie/toestemming hebt om de media in kwestie te gebruiken.

• Ten tweede moet je je ervan bewust zijn dat als je door een dergelijk agentschap bent gedetecteerd, er geen rechtvaardiging is om de compensatieprocedure te vermijden. Noch het ontbreken van kennis van de oorzaak, noch het onmiddellijk terugtrekken van de media in kwestie, noch het feit dat het werd veroorzaakt door een derde partij (bijv. webdesigner), enz. Een categorische weigering om compensatie te betalen zal zeker resulteren in een gerechtelijke procedure.

• Ten slotte, ken het verschil tussen een 'Rights-Managed' afbeelding (RM) en een 'Royalty-Free' afbeelding (RF).

• Een Rights Managed (RM) afbeelding is een afbeelding waarvoor specifieke gebruiksvoorwaarden gelden, zoals het soort gebruik, de duur en het geografische gebied. Voor elk gebruik van het beeld is een aparte licentie nodig en de prijzen zijn vaak hoger.

• Een royalty-free (RF) licentie geeft je het basisrecht om het beeld steeds opnieuw te gebruiken zonder extra kosten voor jou (eenmalige betaling). Jij (of de eindgebruiker) kunt de grootte van de foto kopen die je nodig hebt en deze zo vaak gebruiken als je wilt voor het toegestane gebruik dat is gedefinieerd in de licentieovereenkomst. Royalty-vrije beeldlicenties bieden over het algemeen één eindgebruiker.